Werkspoorbrug

Donderdag, 19 januari 2017

Het was heerlijk loopweer vandaag, het winterzonnetje scheen en het was even boven het vriespunt.

Lekker dat ik vandaag een uur eerder weg kon, zodat ik de route kon uitbreiden tot een halve marathon.

Ik liep richting Utrecht en stak het kanaal over via de Werkspoorbrug.

De Werkspoorbrug (ook wel Tweede Demka-spoorbrug) is een spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. De brug is een staal-beton boogbrug en werd in gebruik genomen in 2002. De overspanning is 237 meter, hiermee is het de spoorbrug met de één na langste overspanning in Nederland (de langste is de Zandhazenbrug bij Muiderberg).

De brug werd op de kade naast het kanaal gebouwd, en eenmaal voltooid in zijn geheel op de juiste plek ingevaren. Het is een bijzondere brug, daar de hoofdconstructie bestaat uit één enkele boog, waaraan met relatief dunne kabels het brugdek is opgehangen.

De Werkspoorbrug is naast de bestaande Demka-spoorbrug geplaatst vanwege de spoorverdubbeling op het traject Amsterdam Bijlmer – Utrecht Centraal, en vernoemd naar de nabijgelegen voormalige Werkspoor-fabrieken. De brug wordt alleen gebruikt door treinen van Amsterdam richting Utrecht, treinen richting Amsterdam rijden over de Demka-spoorbrug. Het westelijke spoor van de brug is voor snelverkeer als de intercity en ICE (hogesnelheidstrein) en het oostelijke voor langzaamverkeer zoals Stoptrein, Sprinter en goederentreinen.


Afstand 21,2 kilometer
 Tijd  1 uur 55 minuten
Tempo 5 minuten 27 sec/km
Snelheid 11 kilometer/uur
Hartslag               147 slagen per minuut
Totale afstand 2017                    205 kilometer