L O P E N  E N   W E R K E N

Hardlopen tegen stress

We hebben het allemaal druk. Zo druk dat we de bestseller Nooit meer te druk van Tony Crabbe niet echt lezen, maar scannen. We racen van werk naar een ontspannende les yoga en stappen daarna snel op de fiets om bij te komen met wijn op een terras. Dat was ongeveer ook mijn leven, en ik raakte fysiek en mentaal op. Mijn oplossing? Hardlopen. Juist op de momenten dat mijn energie op het dieptepunt zat.

 

Dit artikel uit  NRC.next van  zaterdag 4-6-2016 kan je hier volledig lezen.

Bedrijf dat personeel fit houdt, krijgt geld

 

Bedrijven moeten hun personeel langer gezond, gemotiveerd en goed inzetbaar houden. Er komt een speciaal geldpotje waarmee werkgevers bijvoorbeeld hun werknemers kunnen helpen stoppen met roken.

 

Lees het artikel

Hoogopgeleiden forensen meer

 

Momenteel reist 42 procent langer dan een half uur naar zijn werkplek, vorig jaar was dit nog 38 procent en in 2011 nog 32 procent. 


Lees verder

Fietsend geld verdienen


 Werknemers van ongeveer twintig bedrijven en instellingen in Frankrijk die op de fiets naar hun werk gaan, krijgen het komende halfjaar 25 cent voor elke kilometer die zij afleggen.

De bedrijven hebben samen 10.000 mensen in dienst.

Het is een eerste experiment van de Franse regering om het autogebruik te beperken.

Meer dan de helft van de werknemers is forens

Eind 2011 werkte bijna 56 procent van de werknemers in een andere gemeente dan waar zij woonden. Vooral de grotere steden trekken veel forensen. 

LEES HET HELE BERICHT


PARK AND RUN


Terwijl we in Nederland moeite hebben met Park en Bike van de grond te krijgen, steekt in Engeland een nieuw fenomeen de kop op: The Run Commuter.  Hardlopend naar het werk, al dan niet in combinatie met  de auto. Park en Run dus.

In feite begon het al een aantal jaren terug in Amerika. Forenzen ontdekten dat je al joggend sneller op kantoor bent dan met de auto. Bovendien is het gezond. Afgelopen jaar worden ook in Engeland steeds meer run commuters waargenomen.  Inmiddels is daar al een aantal websites met nodige tips(www.theruncommuter.com en www.runningtowork.co.uk), variërend van wat te doen als er geen douche is op het werk (loop alleen naar huis of gebruik waterloze zeep) en hoe neem ik bagage mee (in een speciaal rugzakje). Er is zelfs al een organisatie die het hardlopen coördineert in groepen en tevens je bagage thuisbrengt. Ook in Spanje is er al een Run to Work website. En onlangs was er de eerste Europese Run to Work dag.
Cijfers over de omvang van het food commuting zijn er nog niet. Een onderzoek van Runnersworld een paar jaar geleden onder hardlopende forenzen lezers wees uit dat 64 procent van hen zes mijl of minder loopt in ieder richting, 21 procent loopt tussen 11 en 20 mijl.

 


FORENZEN ONWEL


Wie de eeuwige files zat is, of geen zin meer heeft in zijn dagelijkse portie overvolle metro's, kan zich aansluiten bij een nieuwe Engelse forensentrend: ren naar je werk (en/ of naar huis). In Londen is er zelfs een organisatie die je tas met laptop achter je nabrengt. 

 

Werknemers bewegen niet

Twee vliegen in één klap natuurlijk: je kunt je het frustrerende woon-werkverkeer besparen, én je hebt meteen je dagelijkse work out gehad. In Londen zijn er steeds meer ren-forenzen.  Dat komt goed uit, want de gemiddelde werknemer beweegt te weinig. Vier op de tien mensen geven hun werkverplichtingen de schuld voor dit gebrek aan lichaamsbeweging, bleek onlangs nog uit onderzoek van de London School of Economics. De Britse overheid raadt volwassenen aan om minimum 150 minuten per week aan sport of lichaamsbeweging te doen. Volgens de studie behaalt maar liefst 70 procent deze doelstelling niet.

Rennend forenzen kan een oplossing bieden. Op websites als TheRunCommute en RunningToWork vormen Engelse ren-forensen rengroepjes en wisselen ze tips uit. "Laat je niet ontmoedigen door de logistieke problemen, met een klein beetje organisatie zijn de meeste drempels te verhelpen", schrijft ren-forens Freeman bij The Guardian. Hij geeft wat tips:

  • Een inkoppertje: als je geen douche op je werk hebt, ren dan niet naar je werk toe. Ren naar huis.
  • Als je toch naar je kantoor-zonder-douche wil rennen, gebruik dan opfrisproducten zoals shampoo en zeep waarbij je geen water nodig hebt. En hoop op tolerante collega's.
  • Is de route te lang? Doe dan een stukje met de trein/metro en stap halverwege uit om verder te rennen
  • Vind je rennen met een rugzak niet handig? In London is een organisatie genaamd Home Run, die de tassen van renners vervoert. Je kunt natuurlijk ook zelf een 'Home Run'-gemeenschap opzetten.

Als je naar je werk rent, kom je extra wakker aan en vol energie om de dag te beginnen, moedigt Freeman de forens aan. Als je naar huis rent, kun je je hoofd leegmaken van het werk, zodat je thuis kunt ontspannen.