Meernbrug

Maandag, 13 februari 2017

Vandaag stak ik  het Amsterdam-Rijnkanaal over via de Meernbrug. 

Bij de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal werd de eerste brug op deze plek aangelegd, 50 meter ten noorden van de huidige overspanning.

Deze brug, met de naam Oudenrijnsebrug, was echter te smal om de verkeersstromen van de nieuwe snelwegen aan te kunnen. In 1974 werd de oude brug vervangen door de Meernbrug.

De Oudenrijnsebrug werd toen gesloopt, met uitzondering van de pijlers die nu nog steeds aanwezig zijn.

Tot de herconstructie van verkeersplein Hooggelegen was aan de westzijde van de oude overspanning ook nog een gedeelte van de oude toerit te zien.

De huidige vaste boogbrug is gebouwd in 1936 en lag oorspronkelijk ongeveer 2 km zuidelijker in het tracé van de Rijksweg 12. In 1974 werd de brug aldaar vervangen door een nieuwe en bredere Galecopperbrug. De oude brug werd verplaatst naar de huidige plek ter vervanging van de smalle Oudenrijnsebrug. In 1985 of 1987 werd aan de noordzijde van de brug een apart voet- en fietsersdek aangebouwd. In 2009 kreeg de brug een opknapbeurt om weer 30 jaar mee te kunnen.[4] De brug overspant zo'n 124 meter. De doorvaartwijdte is 108 meter.

Afgelegde afstand:           12,62 kilometer

Tijd:                                     1 uur 9 9 minuten

Tempo:                               5 min 30 sec/kilometer

Hartslag:                             138 bpm

Afgelegde afstand 2017:  459 km

Rotterdam Marathon:      Nog 55 dagen