JUTPHASEBRUG 

Als de hardloopforens van huis naar werk loopt, of van werk naar huis uiteraard, dan passeer ik regelmatig de Jutphasebrug.

Meestal ga ik er dan overheen maar soms ga ik er onderdoor zoals vandaag.

Ik kom dan vanuit mijn werk in Utrecht Kanaleneiland en loop dan langs het Merwedekanaal en dan vanaf Vleuten langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Nieuwegein.

Deze route is iets meer dan 15 kilometer en daar deed ik iets minder dan 1 uur 25 minuten over, met een gemiddelde tempo van 5 min 36 sec per kilometer. 

De snelheid bedroeg 10,7 kilometer per uur met een hartslag van 138 bpm.

Tot zover de cijfertjes: meer info hierover op de STRAVA site.

Terugkomend op de Jutphasebrug: deze brug  verbindt  de stad Utrecht en Nieuwegein. Hij overspant het Amsterdam-Rijnkanaal. Direct naast de brug is een spoorbrug voor de Utrechtse sneltram; de Jutphasespoorbrug.

In 1984 is het stalen rijdek vervangen door een betonnen rijdek. Aan een zijde is het betonnen dek van het voetpad vervangen door een 3 meter breed stalen orthotrope dek voor zowel voetgangers als fietsers. In 2014 - 2015 is de brug opnieuw gerenoveerd en opgehoogd als onderdeel van het project KARGO. Hiervoor was de brug opzijgeschoven en is er tijdelijk van een hulpbrug gebruik gemaakt.Het verkeer kan sinds enige tijd weer gebruik maken van de gerenoveerde Jutphasebrug tussen Utrecht en Nieuwegein.

De brug werd bijna anderhalf jaar geleden een stukje opzijgezet voor de renovatie. Ook werd de brug met bijna een halve meter opgehoogd voor het scheepvaartverkeer. Het verkeer kon gedurende de renovatieperiode over een noodbrug. Afgelopen weekeinde werd het gevaarte weer teruggeplaatst. 

 

In verschillende etappes werden de 1400 ton staal  naar hun oorspronkelijke bestemming geschoven. De brug zit strak in de lak en is glad geasfalteerd.