De voordelen van hardloopforensen

Hardloopforensen kan een prachtige manier zijn om je levensstijl te verbeteren. De voordelen  van het lopen naar en van het werk zijn talrijk, niet in het minst omdat je je looptrainingen kan inpassen in je dagelijkse bezigheden zonder dat het erg veel extra tijd vergt. Door het naar je werk gaan op je eigen energie, in ons geval dus hardlopend, breng je verandering teweeg in je dagelijkse gang van zaken. In plaats van in de auto, bus of trein te zitten zonder iets te doen ruil je deze verloren tijd in in tijd die je besteed aan trainen. De gezondheidsvoordelen van hardlopen zijn algemeen bekend: het versterkt je hart, het ontwikkelt je spieren, het bloed stroom door en je verbrand calorieën. Door het hardlopen naar en van het werk deel uit te laten maken van je dagelijkse werkdag,  dan pas je op die manier gemakkelijk een training in en daarmee vermindert te de kans op een hartaanval, angina, hoge bloeddruk en beroertes.  

Hardlopen naar je werk, of het net een kort stukje is van een paar kilometer of het is langer dan 10 kilometer kan je eenvoudig inpassen in je werkdag. Het enige wat verandert is de manier van reizen. Misschien ging je met de auto naar het werk, misschien nam je het openbaar vervoer of wandelde of fietste je.

In ieder geval moet je reizen naar je werk en dat koste geld en tijd.

Hardlopen naar het werk kan je ook de gang naar een sportschool vervangen: waarom geld uitgeven om op een loopband te rennen als je ook gewoon buiten naar je werk kan hardlopen. Dus met hardloopforensen houdt je geld in je zak, je geeft geen geld uit aan een lidmaatschap van een sportschool en het geeft je een goed gevoel.

Hardloopforensen is bijna gratis: alles wat je nodig heb is een paar passende hardloopschoenen. Lopend naar je werk hoef niet in dure sportkleding. Een T-shirt en een joggingbroek is verder voldoende.

Natuurlijk, er is veel te koop op hardloopgebied wat je kan gebruiken op het hardlopen prettiger te maken: een paar goede hardloopschoenen, een goed zittende rugzak, een fraai GPS horloge om trainingen bij te houden en goed zittende en comfortabele hardloopkleding-maar niets van dit alles is in eerste instantie noodzakelijk. Je kan dit altijd later aanschaffen.  

In principe is het lopen naar het werk vanaf dag 1 min of meer gratis.

De meeste mensen hebben de behoefte om af en toe een paar kilo af te vallen en hardlopen is een perfecte manier om ons gewicht onder controle te houden.

Een gemiddeld persoon kan 300 calorieën verliezen door een half uur hard te lopen: dat is meer dan bij de meeste andere sportbeoefeningen.

Als je eenmaal regelmatig naar je werk hardloop merk je dat je lichaam veranderd: je verliest vet, wint aan spierkracht, je ziet er goed uit en je voelt je daardoor ook goed.

Hardlopen is een uitstekende manier om stress te verminderen en dat is weer gunstig voor lichaam en geest. Sporten is goed voor de geestelijke gezondheid en je piekert minder over zaken die je dwars zitten. Als je hardloopt naar je werk of naar huis, dan komt je daar aan in een rustige gemoedstoestand.

Je zou denken dat je na het lopen moe zal zijn en behoefte hebt om uit te gaan rusten. De realiteit is echter anders. Als je loopt stroomt er zuurstof door je lichaam , pompt het hart en vitaliseert het elk deel van je lichaam, met inbegrip van de hersenen. Hardlopers praten in dit geval vaak over Runners High: gevoelens van geluk, tomeloze energie em en gevoel van ontspanning. Deze energiestoot kan je bewustzijn en geestelijke vooruitzichten verhogen, houdt je alert en helpt je door je werkdag heen.

Het hardlopen naar huis geeft je de perfecte gelegenheid je gedachten te verzetten na een dag van hardwerken en stress.

De verandering van de omgeving, activiteit en tempo is een signaal voor de hersenen dat je werk gedaan is en klaar bent om naar huis te gaan.

Naar huis lopen verdrijft je werkproblemen tot de volgende dag en als je thuis komt kan je genieten van je vrije tijd.

 

Hardlopen een of twee keer per dag is een flinke training voor je lichaam en laat de spieren hard werken. De fysieke belasting van het trainen maakt je lichaam wel sterker maar vraagt ook tijd om te herstellen. En dat doen we terwijl we slapen. Je hersenen weet dat je een goede nachtrust nodig hebt om de beenspieren te herstellen en te versterken en dit vertaalt zich in de hogere kwaliteit van je nachtrust dan wanneer je de hele dag zit te niksen.