Eten voor het lopen

 

Als je in de ochtenduren naar je werk gaat lopen vraagt het wel wat aanpassingen voor wat betreft de voeding.

Het is waarschijnlijk dat het lopen gaat plaatsvinden in de vroege ochtenduren en derhalve zal er een goed ontbijt waarschijnlijk bij inschieten.

Ik zelf loop zelf in de ochtend mestaal rond de 10 tot 12,5 kilometer en dan kan ik het wel zonder een ontbijt vol houden.

 

  Echter, als de afstanden langer gaan worden en meer tijd in beslag gaan nemen, dan moet er toch gedacht worden aan aanvullende voeding. De Sportvoedingswebshop heeft een uitgebreid assortiment sportvoeding en sportdrank.

Als er behoefte bestaat aan extra energie bij langere afstanden moet je ervoor zorgen dat je koolhydraten binnen krijgt.

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam, net als eiwitten en vetten. Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals brood, rijst en pasta, maar ook in aardappelen  en peulvruchten. 

Gezonde keuzes zijn koolhydraatbronnen die veel voedingsvezels bevatten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. 

Een goed voedingsadvies voor mensen die naar het werk gaan lopen is om de avond te voren een koolhydraadrijke maaltijd te gebruiken. Dit kan zijn in de vorm van een pasta of een rijstschotel.

 

Als je volkoren pasta of meergranenrijst gebruik geeft dit nog extra energie.

Probeer voordat je in de ochtenduren gaat hardlopen een lichte maaltijd te gebruiken op zijn minst 30 minuten van te voren. Echter, 45 minuten tot een uur vate voren geniet de voorkeur. Deze maaltijd kan bijvoorbeeld bestaan uit een kom muësli of iets dergelijks.

Vermijd suikerrijke producten zoals Frosties: toegevoegd fruit is in verse of gedroogde vorm is goed.

Voor wat extra energie kan je honing gebruiken ipv suiker.

 Als je problemen hebt met het eten zo vroeg in de morgen kan je altijd nog een banaan eten.

Een andere oplossing is om een koolhydraadrijke sportdrank te gebruiken van bijvoorbeeld DE SPORTVOEDINGSWEBSHOP.

Deze drank in poedervorm maak je met water en drink je voor of tijdens het lopen.

Wil je meer weten over het gebruiken van een sportontbijt: klik hier

 


Recepten


Hummuswrap

Een aantal hardloopforensen nemen hun lunchpakket mee van huis, anderen kopen iets op kantoor of in een winkel in de buurt.

Ik zelf neem altijd wel een lunchpakket mee naar mijn werk: een pakketje boterhammen, drinken en een stuk fruit.

Voor de afwisseling heb ik een lunchpakket saemengesteld: lekkere wraps met hummus.

Lees verder


Energiereep

Chia zaden zijn hét 100% natuurlijke Super Food. Of je wilt afvallen, sport prestaties wilt verbeteren of nóg gezonder wilt worden; chia zaden zijn het beste dat je je lijf kunt geven! 

Meer over chia-zaden en recept

Sportdrank


Dit is een eigen geproduceerde energiedrank want momenteel nog in de testfase is.

Het drankje bestaat uit 1 citroen, 3 kleine bietjes, 2 schrijven ananas en 2 wortels en voor de extra power 1 tl lucuma en 1 tl guarana.

De citroen wordt uitgeperst en de rest van de ingrediënten worden in kleine stukjes gesneden en in de slowjuicer gedaan.

Sap gaat in de blender en de lucuma en guarana wordt erbij toegevoegd.

Nog even goed mixen en de superdrank is klaar.