Chia zaden zijn hét 100% natuurlijke Super Food. Of je wilt afvallen, sport prestaties wilt verbeteren of nóg gezonder wilt worden; chia zaden zijn het beste dat je je lijf kunt geven! Hier ben je aan het juiste adres voor informatie over chia zaden. 

Over chia zaden

  • Chia zaden zijn super voedzaam

    Chiazaad bevat meer omaga-3 per gram dan welke andere bron dan ook. Daarnaast zitten ze bomvol met antioxidanten, calcium, vezels en andere mineralen en vitamines.

 

  • Chia zaden geven je energie

    Je krijgt niet alleen directe energie van chia zaad, maar ze blijven ook uren nadat je ze gegeten hebt actief. Op een handje chia zaad kon een krijger van de Azteken een hele dag door.

 

  • Chia zaden helpen je afvallen

    Doordat chiazaden 9x hun eigen gewicht in water opnemen en veel voedingsvezels bevatten worden koolhydraten langzaam opgenomen. Dit geeft je lang een vol gevoel.

 


  • Chia zaden zijn goed opneembaar

    Chiazaden hoeven niet eerst gemalen te worden om door het lichaam verteerd te kunnen worden. Hierdoor blijven ze veel langer goed.

 

  • Chia zaden zijn gemakkelijk en veelzijdig

    Chia zaad kan direct gegeten worden. Of je kan het door je favoriete gerecht mengen: een drankje, smoothie, muesli, ontbijt, salade of wat dan ook. Chiazaad kan jaren bewaard worden!

 


Chiazaad bevat het hoogste gehalte aan omega 3-vetzuren van al het voedsel dat de natuur ons te bieden heeft, het bevat 25% meer vezels dan lijzaad, 30% meer antioxidanten dan blauwe bessen, 15 x meer magnesium dan broccoli, 3 x meer ijzer dan spinazie en 6 x meer calcium dan melk. Echt supervoedsel dus!


Ingrediënten (voor 6 à 8 repen)

  • 6 verse Medjool dadels, ontpit
  • 2 eetlepels gesmolten kokosolie
  • 65 gram chiazaad
  • 80 gram kokosrasp

 

Bereiding:

  1. Doe de dadels in de blender of keukenmachine en maal tot een pasta ontstaat.
  2. Voeg de kokosolie toe en blend nog even totdat de dadels goed fijngemalen zijn.
    (Om kokosolie te smelten, schep je het in een glas en zet je deze in een bakje met warm water.)
  3. Doe de dadelpasta in een schaal met het chiazaad en de kokosrasp en kneed totdat alles gemengd is.
  4. Bekleed een klein ovenschaaltje met bakpapier en verdeel het mengsel hierin. Duw het goed aan en maak glad.
  5. Laat het opstijven in de koelkast.
  6. Snijdt het 'blok' in repen en bewaar ze in de koelkast tot consumptie.


De repen geven energie, dus eet ze bij voorkeur 's ochtends, zodat je er de hele dag profijt van hebt, of 's middags als je wel wat energie kan gebruiken. Je krijgt er geen oppepper van die je van koffie krijgt (die snel uitgewerkt is en waardoor je na een half uur weer een bak koffie wil), maar échte energie, zodat je nog uren lang dingen kan doen!

 

Terug naar eten en drinken